Omgaan met Gamen

 

Gamen en autisme

  • Gestructureerd en visueel aantrekkelijke wereld

- Duidelijke regels & herhaling

- Beperkte prikkels

- Voorspelbaarheid

- Volledige controle

- Interacties zonder de vele complexe nuances van verbale en nonverbale communicatie

  • De wereld van gamen lijkt wel speciaal gecreeerd voor jongeren met autisme
  • Het maakt jongeren met autisme kwetsbaar

 

Gunstige effecten (www.betergamen.nl)

  • Training vaardigheden

- Motoriek trainen

- Concentratie

- Verbeeldingskracht

- Leren omgaan met teleurstellingen

- Sociale interactie

- Onderdeel van een sociaal netwerk zijn

- Een hoge status verwerven

  • Zorgt voor rust en ontspanning
  • 90% van de beste programmeurs ter wereld zijn (ex) gamers. Gaming is de eerste stap naar het meest gevraagde beroep op dit moment; programmeur.

 

Gameverslaving

  • Komt veel minder vaak voor dan mensen denken.
  • Wordt niet afgemeten aan hoeveelheid tijd achter de computer, maar aan negatieve effecten op zichzelf en de omgeving:

- Verstoord dag en nachtritme, leidend tot te weinig slapen (wat weer leidt tot psychische problemen)

- Slechte prestaties op school

- Verslechtering van persoonlijke verzorging

- Niet voelen van andere emoties door gamen

  • Deze dingen worden ook vaak genoemd als teken van gameverslaving, maar zijn ook sterk verweven met autisme:

- Boos reageren wanneer game wordt verstoord.

- Meer gamen dan de afgesproken tijd

- Niet kunnen stoppen (EF)

- Groot gedeelte van de dag (in gedachte) bezig zijn met gamen

- Andere activiteiten niet doen

  • Uit recent onderzoek blijkt dat gamers de echte wereld niet verwarren met de gamewereld. Er is daar meer gevaar voor als je gaat kijken naar sitcoms als Goede Tijden Slechte Tijden.

 

Tips voor ouders

  • Kijk mee met spel, probeer te communiceren in de digitale “taal” van uw kind
  • Probeer in gesprek te komen over de game. Waar zijn ze mee bezig. Wat is hun specialiteit etc
  • Het mooiste is om samen over computergebruik een plan te maken, of laat het kind bijvoorbeeld een voorstel maken.
  • Er zijn tabellen voor computertijd per leeftijd. Kinderen met autisme mogen best langer computeren omdat het hen ook rust geeft.
  • Maak een plan dat bij de stijl van de opvoeding past.
  • Maak een plan wat aansluit bij het kind.
  • Wees ook kritisch naar u zelf. U bent niet opgegroeid met games en internet, maar wel met TV.
  • Denk eens om: If book came after games video
  • Kijk eens samen naar Video BenX (voor het al wat oudere kind) en praat erover.